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La médecine selon Rabelais

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La médecine selon Rabelais Empty La médecine selon Rabelais

Message par Sophocle Mar 27 Juil - 11:10

La médecine en littérature est un vrai festival d'inspiration. Après Artaud et Molière, où l'on peut voir que le malade imaginaire est une construction intellectuelle de la médecine de façon à masquer son ignorance, voici un troisième extrait du Pantagruel. Ce livre a été écrit au XVIè siècle, la langue est donc d'époque mais elle est tout à fait reconnaissable après une lecture en deux ou trois passes. Peu à peu, l'écrit commence à parler et à révéler son comique. Chez Rabelais, il y avait beaucoup de scatologie, cela permettait de contourner la censure. Ainsi, le Forum-Mélodie ne peut-il pas se targuer de s'élever au génie de Rabelais ? En surface, la moquerie se voulait carnavalesque en invoquant un livre peu sérieux et très populaire. Mais, en profondeur, il y a des vues qui sont entrées dans les mœurs. Les médecins n'étaient pas les uniques élites visées par Rabelais. Il y avait aussi de la grivoiserie dans le Pantagruel avec un fameux passage (ch.22) croustillant de chiens qui sortent d'une église et qui agressent une dame. Ça sent le fagot. Mais là, je vous laisse trouver le passage par vous-même. Cependant, Rabelais ne se contentait pas de critiquer la société de son époque. Son œuvre est également un écrin pour une proposition de société.

Pour bien comprendre le passage suivant, il faut se remémorer que Pantagruel est un géant dont la taille peut égaler celle d'un monument, d'une ville ou celle d'un continent. La taille est ici un indicateur de l'élévation d'esprit. Ce qui est intéressant, c'est que l'intérieur du corps est enfin considéré comme un abrégé du monde par les gens qui sont entrés dans le corps de Pantagruel. Par ces gens, l'intérieur du corps devient enfin quelque-chose qui se pense comme un microcosme aux multiples facettes, ou comme un paysage en miniature. Il y a un autre exemple de littérature qui a significativement influencé les sciences, c'est la représentation de l'univers avec Edgar Poe. La poésie et la science se sont mis à dialoguer, et cela a débouché sur la théorie du big-bang.


"Comment Pantagruel fut malade, et la façon comment il guerit." Livre II, ch XXXIII.
Peu de temps apres le bon Pantagruel tumba malade, & fut tant prins de l'estomach qu'il ne povoit boire ny manger, & par ce qu'ung malheur ne vient iamais seul, il luy print une pisse chaulde, qui le tormenta plus que ne penseriez: mais ses medecins le secoururent tresbien & avecques force de drogues [lenitives &] diureticques le feirent pisser son malheur. Et son urine estoit si chaulde que despuis ce temps là elle n'est point encores refroidye. Et en avez en france en divers lieux selon qu'elle print son cours: & l'on l'appelle les bains chaulx, comme à Coderetz, à Limous, à Dast, à Balleruc, à Neric, à Bourbonensy, et ailleurs. En Italie à Mons grot, à Appone, à Sancto Pedro dy Padua, à Saincte Helene, à Casa Nova, à Sancto Bartholomeo. En la comté de Bouloigne à la Porrette, et mille aultres lieux. Et m'esbahys grandement d'ung tas de folz philosophes & medecins, qui perdent temps à disputer dont vient la chaleur de cesdictes eaux, ou si c'est à cause du Baurach, ou du Soulphre, ou l'Allun, ou du Salpestre qui est dedans la minere: car ilz n'y font que ravasser, & mieulx leur vauldroit se aller froter le cul au panicault, que de perdre ainsi le temps à disputer de ce dont ilz ne sçavent l'origine, que lesdicts bains sont chaulx par ce qu'ilz sont issuz par une chauldepisse du bon Pantagruel. Or pour vous dire comment il guerit de son mal principal ie laisse icy comment pour une minorative il print quatre quintaulx de Scammonée Colophaniacque, six vingtz & dix huyt chartées de Casse. Onze mille neuf cens livres de Reubarbe, sans les aultres barbouillemens. Il vous fault entendre que par le conseil des medecins fut decreté qu'on osteroit ce que luy faisoit le mal à l'estomach. Et de faict l'on fist xvii. grosses pommes de cuyvre plus grosses que celle qui est à Romme à l'aiguille de Virgile, en telle façon qu'on les ouvroit par le meillieu & fermoit à ung ressort. En l'une entra ung de ses gens portant une lanterne & ung flambeau allumé. Et ainsi l'avalla Pantagruel comme une petite pillule. En cinq aultres entrerent d'aultres gros varletz chascun portant ung pic à son col. En troys aultres entrerent troys paysans chascun ayant une pasle à son col. Es sept aultres entrerent sept porteurs de coustretz chascun ayant une gourbeille à son col. Et ainsi furent avallées comme pillules. Et quand furent en l'estomach, chascun desfit son ressort & sortirent de leurs cabanes, & premier celluy qui portoit la lanterne, & ainsi chercherent plus de demye lieue où estoient les humeurs corrumpues. Finablement trouverent une montioye d'ordures: alors les pionniers fraperent sus pour les desrocher & les aultres avecques les pasles en emplirent les gourbeilles: & quand tout fut bien nettoyé, chascun se retira en sa pomme. Et ce faict Pantagruel se parforce de rendre sa guorge, & facillement les mist dehors, & ne monstroient en sa guorge en plus qu'ung pet en la vostre, & là sortirent hors de leurs pillules ioyeusement. Il me souvenoit quand les Gregeoys sortirent du cheval en Troye. Et par ce moyen fut guery & reduyt à sa premiere convalescence. Et de ces pillules d'arain en avez une en Orleans sus le clochier de l'esglise de saincte Croix.

Pour le lecteur qui souhaite un peu plus de détails, des
commentaires et des notes sont disponibles dans l'édition
originale, placée en fichier joint :


La_vie_de_Gargantua_et_de_Pantagruel.pdf - Texte original avec commentaire historique et notes, voir p.14

Sophocle

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